При дискусиите на всеки бюджет на София общинските съветници настояват да се реши окончателно поне 1 проблем на града. За тази година вие успяхте ли да направите това?
Кой проблем в София може да реши за 1 година? Това не звучи достатъчно сериозно и отговорно.
София има много натрупани с годините проблеми. Хората ги знаят – трафик, чистота, транспорт, бездомни кучета, детски градини. Решаването им се подрежда приоритетно.
Веднага след изготвянето на програмата за развитие на транспорта ще мога да кажа, че по всички проблеми на града са очертани планове за решаването им, спазват се графици и се планират средства.
Какво направихте за тази една година?
Първо, в условията на финансова криза приехме балансиран консервативен бюджет, който се изпълнява с добри темпове. Приходите от данъци и такси се изпълняват изключително стриктно. За деветмесечието са изпълнени на 74%. В сравнение със същия период на 2009 година имаме увеличение от 14 млн. лева – от 269 на 283 млн. Това говори за положени сериозни усилия за събираемост.
Една от антикризисните мерки бе да не се повишават данъците и таксите в условия на криза, но да увеличим събираемоста. Имаме сформирани над 20 ревизионни екипа и резултатите са налице. В същото време имаме недостатъчни приходи спрямо заложените от продажби и строителни разрешителни. Предприемаме усилия и в тази посока.
Какви усилия?
Работи се основно с районните кметове. Беше необходима малко по-добра координация между районната и централната администрация. Сега вече имаме заложени продажби на имоти, които да запълнят бюджетния недостиг по това перо. Целта е да се предлага собственост, която не е необходима на общината, но на добра пазарна цена. Ние знаем, че цените са по-ниски заради кризата, но трябва да си изпълним бюджета и да не стига до дефицит.
Какъв е рискът от дефицит пред общината?
Риск от дефицит в тези условия винаги съществува. Ние се движим на ръчно управление. Всяка седмица правим оперативки. Взехме дивидентите си от търговските дружества, които са около 12 млн. лева. Нашата цел е да съберем в максимален размер старите задължения. С тях, например, трябва да бъдат компенсирани заложените, но неизпълнени приходи от реклама, защото заради обжалваната пред съда наредба, ние не успяхме да проведем конкурсите.
Някой ще поеме ли отговорност при неизпълнение на бюджета?
Винаги трябва да се поема отговорност, но аз като ръководител трябва да преценя дали това, което се случва, се дължи на обективни или субективни фактори. Ние се намираме в ситуация на тежка криза, състоянието на държавата е тежко и не можем да си представим, че общината е извън този контекст.
В случая с рекламата общинският съвет се съобрази с моя апел и се предприеха мерки за удължаване на договорите след изтичането им на 30 септември. Няма да се уморим и ще направим легитимни конкурси за рекламата. Трябва да подреди рекламата в София и да имаме високи приходи. Иначе нямаме нужда от външна реклама. Дирекция "Контрол по строителството" вече е издала заповеди за доброволно премахване на незаконната реклама. Има поставен срок и едновременно внасяме доклад за провеждане на конкурси.
Как стоят нещата с дълговете на общината?
Много добре и това го доказва докладът на "Стандард и Пуърс", за които това бе основен показател. Ние стоим на долната граница на дълговете и внимаваме много. Получихме увеличение на кредитния рейтинг. Поради тази причина си позволихме да преговаряме за заем за обновяване на градския транспорт.
В момента годишната вноска по дълговете на общината е между 8 и 10% от собствените приходи, което наистина е долна граница. Целим да привличаме безвъзмездни средства от ЕС. Най-големият ни проект е метрото, но с това не се изчерпват нещата. Очакваме одобрението на комисията за завода. До десетина дни очакваме одобрение на проекта за саниране на 9 училища. Движат се процедурите за реконструкция на 2 големи подлеза и над 20 междублокови пространства също със средства от ЕС. Тези проекти се съфинансират с привлечени кредити от ЕИБ и ЕБВР, където условията са възможно най-изгодни.
Ще вдигате ли данъци догодина?
В момента се обсъжда следващия бюджет. Ситуацията няма да бъде лека. Ние ще продължим да изпълняваме антикризисната програма. В условие на криза е по-добре да запазим нивата на данъците, но да увеличим тяхната събираемост, както и да привличаме средства от оперативните програми.
Изготвяме голям проект за транспорта в размер на 50 млн. евро, с които трябва да бъдат купени нови тролейбуси, както и реконструкции на нови трамвайни линии. Нашата стратегия е да бъде увеличен делът на електротранспорта и това за мен е правилната зелена политика. До края на година проектът трябва да бъде готов.
Имаме готовност за довършване реконструкцията на Централна баня в частта й, предназначена за Музей на София. Размерът на проекта е 6 млн. лева. Искаме да гарантираме устойчивост в условията на криза и аз нямам намерение да сменям тактиката. Бюджетът за следващата година се очаква да е приблизително същият, както през тази година (около 1 млрд. лева собствени приходи, бел. а.), но ще се радвам, ако успеем да го увеличим малко, за да гарантираме устойчивост.
Как ще увеличите приходите от данъци такси?
Дадена ни бе възможност да правим данъчни ревизии и да запорираме сметки. Тази политика се оказа успешна и смятаме да я продължим. Ще заложим на сериозен контрол. Нещо, което показва резултати, няма защо да не бъде продължено.
Обмисляте ли варианта да се кандидатирате за още един мандат в общината?
Все още е рано да мисля за следващите избори. Все пак аз съм на средата на своя мандат. Най-важно за мен е да показвам резултати. Аз изпълнявам една програма, която бе приета през 2007 година – "Програмата за открито управление на София". Моята цел бе да ускоря изпълнението на тази програма и мисля, че това се вижда.
Проекти, които решават проблеми, се реализират. Трябва да бъде спазван и баланс. Сега сме на ръба на възможностите на града да поема тези големи инвестиционни проекти. Затова сме внимателни със започването на проектите за строителство на кръстовища на 2 нива, за които имаме осигурено финансиране. Подхождаме комплексно, защото няма проблем, който може да бъде решен само с една мярка.
Изпълнихме и обещанието си да работим заедно с правителството, което се вижда от добрите темпове на строителство на околовръстния път. Проведени са процедурите за отсечката "Симеоновско шосе – Младост", работи се по северната скоростна тангента.
Вашето име вече се спряга и като възможен кандидат за президент на ГЕРБ?
Темата за изборите е интересна. Аз постоянно чувам от медиите за всякакви номинации. Не е сериозно това. В личен план за мен най-важна е оценката на гражданите на София, както и на ГЕРБ, защото аз съм представител на политическа сила.
Т.е. тези два въпроса остават висящи?
Да. Има време. Ние работим, това се вижда и хората го оценяват. Другото е въпрос на решение. Твърде рано е за това.
Какво се прави за пътищата в града?
Постепенно пускаме новите пътища. През следващия месец ще заработи бул. "Черни връх", там, където сега приключват наземните работи по метрото. Проблемът с пътищата и дупките е много сериозен. Колкото и да не ни се иска, и на мен не ми харесва, ние ще продължим да пълним дупки. В София има 3500 км пътища. Това е дължината на няколко магистрали до морето. През тази година проведохме два нови конкурса за поддръжка на улиците, които определиха политиката на общината в средносрочен план. С тях въведохме нови технологии, увеличихме конкуренцията, намалихме цените. От три зони за поддръжка, те станаха 6. Новите технологии дадоха резултат и вече по-бързо се ремонтира. Работим по заявки от районните кметове в по-големите вътрешноквартални улици. За съжаление обаче няма да може да стигнем до малките през тази година. Приключваме и програмата за реконструкция на мостове.
Кога София най-сетне ще има завод за преработка на отпадъците?
Планът за завода бе забавен, защото близо една година община и държава се караха като не бяха осигурени необходимите средства за съфинансиране. По целия проект започна активно да се работи след юли месец 2009 година. Нещата от тогава вървят с нормални темпове. Апликационна форма за кандидатстване за европейски средства бе подадена през април тази година. От тогава са минали само няколко месеца. Само това чакаме. Площадката е направена, електропроводите са преместени, избран е изпълнител на завода, имаме одобрено съфинансиране. До три месеца трябва да имаме решение на ЕК за финансирането.
Срокът за строеж е 2 години след получаване на одобрението. Смятам, че до голяма степен ще успеем да наваксаме закъснението.
А ако не се получи финансиране?
Не смея да мисля за това. Ние постоянно сме в контакт с Европейската комисия. Отстраняваме техни забележки, което е нормално, защото заводът е голям проект дори и за Брюксел.
Ще има ли София скоро генерален план на движението?
Изпълнителят на проекта "Мот Макдоналд" трябва да е готов с плана до края на годината. Те имаха забавяне, но аз очаквам да изпълняват срока си. Те вече имаха междинно представяне. Ние, естествено, не чакаме всички стратегически документи, за да решаваме проблемите на града. Използваме междинните анализи, за да планираме своята работа.
Не е ли време общината да заеме по-твърда позиция спрямо "Софийска вода", която упорито отказва да изпълни концесионния договор и да намали загубите на вода по мрежата?
Темата е сложна и стара. Добре е, че предоговорихме условията по контракта, които бяха убийствени за София. Сега се получи някакъв баланс. Инвестиционната програма на концесионера за тази година е в размер на 52 млн. лева и тя се изпълнява в срок. Тя е обсъдена с общината. В някои от обектите има забавяния, другаде не може да се работи заради тежки отчуждителни процедури. Когато има такива рискове се опитваме да пренасочим инвестицията към обекти, които ще станат по-бързо. Имаме шанс да реализираме инвестицията по ИСПА и сега нашата цел е да я изпълним. За мен е важно да се изпълнява такава инвестиционна програма, която да обясни на гражданите, къде отиват техните такси за вода.
Друг голям проблем за София – "Топлофикация", отново бе прехвърлен на общината. Ще се приватизира ли дружеството или ще се търси оптимизация на управлението било то с частен мениджмънт?
Финансовото състояние на "Топлофикация" е много тежко. Ние бяхме наясно, когато приемахме обратно собствеността. Мисля, че това е правилно решение, защото дружеството обслужва столичани.
Това, което е важно за мен, е да не се допусне увеличение на таксите през зимата и дружеството постепенно да се стабилизира. До този момент не са правени необходимите инвестиции. Дружеството има значителни активи, които не са управлявани добре. В същото време смятам за грешка да се правят кардинални промени в навечерието на отоплителен сезон. Трябва да има здрав мениджмънт. Една от идеите, които и аз чух, е за външен мениджмънт, но за това също са необходими процедури.
В общинския съвет може и да се обсъждат стратегически идеи, но аз съм човек практик, длъжна съм да гарантирам на софиянци отоплението през тази зима. Сега ние трябва да дадем строги и ясни указания на мениджмънта на дружеството за изпълнение на антикризисна програма. Надявам се на подкрепата на държавата за разсрочване на задълженията и да не стига до спиране на газа. Това е важният въпрос сега, но наличните активи не се използват сега, както трябва.
Най-рано през пролетта ще започнат стратегическите разговори за дружеството. Управлението на дружеството трябва да изготви средносрочен план за следващите две години с препратки за един по-дълъг период.
От думите ви се разбира, че има политическо решение, че "Топлофикация" трябва да остане общинска и да не се приватизира.
Да. Според мен "Топлофикация" трябва да остане общинска. Опитът ни от привличането на изцяло външен консултант е по-скоро плачевен.
Продължават ли да се правят опити за придобиване на "Общинска банка"?
Изчакваме да приключат делата, които се водят за прехвърлянето на собствеността върху банката през 2005 година. Това би бил най-елегантният начин ние да си върнем контрола без да даваме пари. Междувременно има решение за приватизация от СОС. В тази посока ще върви по отношение на банката. Стратегическите планове са едно, а грижата за парите на хората са ежедневна грижа. Ние постигнахме стабилност на Общинска банка през тази година.
Според мен обаче с банката подходът трябва да е точно обратният в сравнение с "Топлофикация". Не е работа на общината да управлява банка. В същото време е добре зад гърба на Столичната община да стои една голяма банка. След приключването на делата и евентуалното придобиване на контрола трябва да се предприемат действия за приватизация.
Какво трябва да направи общината, за да спре поне увеличаването на бездомните кучета?
Аз няма да споря дали се увеличават или не. За мен дори и едно да бъде кучето, което ще уплаши човек, вече е проблем. Изпълняваме програмата за кастрация с добри темпове. Разбирам скептицизма, но възможностите не са много – кастрация и прибираме в приюти. Няма друго решение през 21 век, когато трябва да гарантираме хуманния подход към животните.
За да не се увеличават бездомните, се съсредоточаваме върху контрола на домашните кучета. Ако приемем, че голяма част от бездомните кучета до 2009 година са кастрирани, то те са се увеличили през тази година от тези, които са пуснати от спрените строежи и от поколението на домашните кучета. Това е болна тема за мен и като човек. Хората не винаги се отнасят отговорно. Добра тенденция е, че увеличава броят на осиновителите. Аз съм категорична, че бездомните кучета са проблем, който не може да се реши за година. Резултатите от нашите действия трябва да се видят след поне 2-3 години. Сега започнахме програма за безплатна кастрация на дворните кучета от крайните квартали.
Ще има ли нов шеф на Столичната общинска агенция за приватизация?
Иван Димитров е подал оставка и ще има нов ръководител.