Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се превърна във важен фактор в световната автомобилна индустрия, която е силно консолидиран и глобализиран бизнес. Общото производство на моторни превозни средства достигна 69 милиона броя за 2006 г. Основна роля в него имат три традиционни автомобилни региона: Северна Америка, Япония и Западна Европа. Някои от основните световни играчи обаче са изправени пред редица предизвикателства, свързани с намаляването на търсенето на традиционно силните пазари, свръхпроизводство, нарастваща конкуренция и увеличаващи се разходи за изследване и развитие, както и високите цени на петрола. Тези фактори водят до необходимостта от сериозни мерки по преструктуриране, включително и преместване на производството. “При тези обстоятелства страните от ЦИЕ са най-облагодетелствани”, смята Дебора Револтела, главен икономист на УниКредит Груп за ЦИЕ. „В момента почти 16% от пътническите коли в Европа се произвеждат в страни от ЦИЕ и делът на това производство се удвои от 2002 г. насам”.
Около 5 милиона превозни средства са произведении в ЦИЕ през 2006 г. и автомобилният сектор в региона расте с около 20% на година като добавена стойност. Бързото развитие на автомобилната индустрия в ЦИЕ нямаше да бъде възможно без значителни чуждестранни инвестиции. Проучване на УниКредит за автомобилния сектор показва, че чуждестранните инвестиции вече достигат обща стойност от над 20 млрд. евро. „В последните няколко години страните от ЦИЕ привлякоха в региона водещите световни производители от Европа, САЩ и Азия, сред които Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Fiat, GM, Ford, Toyota, Hyundai-KIA, Suzuki и много други”, обясни Дебора Револтела. Ролята на ЦИЕ е особено голяма като производствена база за малки и икономични коли, при които спестяването на разходите при производството има огромно значение.
Бързият растеж на местното производство на превозни средства се отразява и в разширяващия се сегмент на доставчиците, които имат голям дял в стойността на индустрията в много страни от ЦИЕ. Автомобилната индустрия в ЦИЕ е силно експортно-ориентирана и регионалния износ почти се утрои от 2000 г. насам. Чуждестранните инвестиции и износът се увеличават бързо и се подкрепят взаимно. В ЦИЕ (например в Русия, Турция и Румъния) на 100 жители се падат по-малко от 20 коли, което е доста по-ниско в сравнение със Западна Европа, където в Италия и Германия например на 100 жители се падат 60 коли.
Много световни производители разполагат производствените си предприятия в региона като разчитат на бързия ръст на местните продажби в бъдеще. Общият брой на регистрираните коли в ЦИЕ достигна 75 милиона2. През 2006 г. са продадени 3 милиона2 нови коли. Въпреки че ръстът на продажбите на нови коли в региона не винаги отговаря на високите очаквания, някои пазари в ЦИЕ – особено Русия, Турция и Румъния – показват добри перспективи, тъй като техните приближаващи се към западния стандарт икономики ще могат да поемат нарастващ брой нови коли.
Страните от Централна Европа (Чехия, Словакия, Полша и Унгария), които заслужено могат да се нарекат „Новия Детройт”, ще останат и дори ще разширят ролята си като важни центрове в производството на автомобили. В момента Чехия е лидер по производство на коли, но производството в Словакия ще се увеличава дори по-бързо. Около 850 000 коли са произведени в Чехия през 2006 г., което е 30% от общото производство в ЦИЕ. Други водещи страни в производството на коли са Полша с 600 000 нови коли през 2006 г. и Турция с 550 000 броя нови коли. В близко бъдеще Словакия ще стане регионалния тигър заради скорошните огромни чуждестранни инвестиции от PSA и Kia, които ще допълнят важното присъствие на Volkswagen.
В България производството на автомобили е слабо представен сектор – делът му в брутната добавена стойност на икономиката е минимален в сравнение с други страни в региона. Въпреки това потенциалът за развитие остава значителен, имайки предвид близоста до пазари с голям потенциал за растеж и ниските разходи за производство. Като недостатък може да се посочи ниската продуктивност на сектора в страната, но тя е отчетена на база все още използваните остаряли процеси, оборудване и технологии. Значителни инвестиции се отчитат напоследък в сектора на производство на резервни части за автомобили, където чуждестранни инвестиции са привлечени и от силния ръст на покупка на автомобили, предимно втора ръка.
Източник: Leasing.bg