• Опростената процедура и гъвкавата схема са определящи за избора на лизинг пред останалите средства за финансиране
• Райфайзен Лизинг сред най-познатите лизингови компании според изследваните фирми и търговци
• Близо 1/3 от изследваните мениджъри на компании заявяват, че лизингът няма недостатъци в сравнение с алтернативните форми на финансиране.
Лизинговите услуги все още са непопулярни сред бизнеса
Пазарът на лизингови услуги е нов и се развива динамично, но все още не е много популярен сред бизнеса. Това показва пазарното проучване "Лизинговите услуги в България – Очаквания и перспективи" на GfK Bulgaria, направено по поръчка на Райфайзен Лизинг България ООД. Проведено през месец декември 2007 г., проучването обхваща компании и търговци на автомобили, строителна и транспортна техника, машини и съоръжения в градовете София, Пловдив и Варна.
Според изследването бизнес отношенията с лизингови компании не са концентрирани в няколко фирми от бранша, а се наблюдава голям избор и използване на различни компании, предлагащи лизингови решения. Някои от лизинговите компании имат сравнително висока популярност, която може да се сравни с познатостта на някои банки. Това се дължи на факта, че лизинговите услуги започват да се възприемат от фирмите като удобни и търсени бизнес решения.
Леките автомобили – най-търсеният лизингов актив сред бизнес потребителите
Според проучването леките автомобили са най-търсените лизингови активи. Повече от половината договори с лизингови компании са сключени за закупуването на лек автомобил /57,8%/. Освен това фирмите търсят на лизинг товарни автомобили /13,9%/ и индустриално оборудване /12,1%/. Търсенето на подобни лизингови активи може да се обясни с нуждите на бизнеса от оптимизиране и разрастване на дейността, за разширяване и обновяване на автомобилния парк.
Обслужващата банка – най-популярният посредник между бизнеса и лизинговите компании
Връзката между лизинговата компания и обслужващата банка е определяща за финансовите решения на фирмите. Най-много договори за лизинг участниците в проучването са сключили през обслужващата ги банка /35,3%/. Доставчиците на активи осъществяват една четвърт от връзките с лизинговите компании /26,0%/. Според проучването на Райфайзен и GfK този начин на комуникация между клиента и лизинговата компания предстои да се развива, тъй като подобен вид отношения са удобни и за двете страни. Други 26,0% от изследваните компании и търговци осъществяват директен контакт с лизинговата компания. Половината от изследваните фирми и търговци заявяват, че биха сключили договор за лизинг с лизинговата компания на тяхната основна банка.
Ползите от избора на лизинга като средство за финансиране на бизнеса
Основната полза, която прави лизинга предпочитан начин за финансиране в бизнессектора, е възможността за разширяване на бизнеса в кратки срокове /76,4%/. На второ място респондентите оценяват високо гъвкавите схеми /70,2%/ и процедури /74,3%/ по договаряне, които предоставят лизинговите компании. Също така за бизнеса е важно да планира оптимално разходите си, което гъвкавите лизингови схеми на разплащане могат да осигурят /70,2%/.
В сравнение с алтернативните форми за финансиране по-лесната процедура за одобрение на договора е най-голямото предимство на лизинга, което фирмите посочват /46,6%/. Други предимства са по-малкият обем изисквана документация /43,7%/ и липсата на допълнително обезпечение в сравнение с банковия кредит /39,8%/. Близо 1/3 от изследваните мениджъри на компании заявяват, че лизингът няма недостатъци.
Райфайзен Лизинг е сред най-познатите лизингови компании в България
Според изследването най-много от респондентите /44,2%/заявяват, че биха ползвали лизинговите услуги на Райфайзен Лизинг в следващите 12 месеца. Тя е и сред лизинговите компании, които търговците на първо място биха препоръчали на техни бизнес партньори и клиенти /7,1/.
В проучването на GfK Райфайзен Лизинг има най-високо ниво на спонтанна познатост сред изследваните компании и търговци /27,7%/. Дружеството е и сред най-познатите компании на подпомогнато ниво, посочват 65,8% от изследваните фирми и търговци. Аудиторията свързва повечето популярни лизингови компании като дружества на добре познати банки в България.
Райфайзен Лизинг България ООД (www.rlbg.bg) е универсална лизингова компания със собствени клонове в 15 региона. Лизинговото дружество предлага услугите си и чрез клоновата мрежа на Райфайзенбанк (България) ЕАД в цялата страна. Райфайзен Лизинг България ООД е собственост на Райфайзенбанк (България) ЕАД 24,5% и Райфайзен Лизинг Интърнешънъл ГмбХ 75,5%. От своя страна дружеството притежава 100% от акциите на Райфайзен Ауто Лизинг България ЕООД.
Източник: Leasing.bg