Близо 70% е спадът в продажбите на леки коли на лизинг за миналата година спрямо 2008 година. Това сочат данните на Българската асоциация за лизинг. Миналата година са отпуснати лизинги за леки автомобили с финансирана сума около 440 млн. лева, в сравнение с 1 300 000 лева за 2008 година, съобщи Съпредседателят на асоциацията Теодор Маринов, цитиран от Дарик. Кризата е основната причина за свиването в обема на дейността на лизинговите компании. Освен това близо една трета от тяхната дейност е свързана със сектора строителство, защото много фирми купуват машини и оборудване на лизинг. Необслужваните лизинги, отпуснати за леки автомобили, са доста под средните за целия лизингов пазар – те са между 6 и 8 на сто. Не физическите лица обаче създават трудности за компаниите, които продават на лизинг, а бизнесът, който има проблеми с покриването на задълженията си.
Ето какво каза още по темата Теодор Маринов: „Нашите обеми са свързани с точно с пазарите на този вид стоки – тоест, ако се продават 70% или 65% по-малко автомобили съответно има и лизинговани 65% по-малко автомобили. Точно това стана миналата година. При транспортните средства особено спадът беше дори по-голям. При някои видове оборудвания пък беше по-малък – от порядъка на 40-50%, но имаше буквално срив в обемите на сключените сделки. Има около 15% спад на лизинговите вземания. Тоест портфейлите на лизинговите дружества за периода от 1 януари до края на 2009 г. реално са спаднали с около 15%. Но пък сме имали години, в които сме растели по 120-150%.”
„При колите необслужваните лизинги като процент са доста по-малко от средното за пазара – те са между 6% и 8%, за разлика от средния за пазара процент, който е около 16%. Проблемът по-скоро е в това какво става с бизнеса. В момента, в който строителството и свързаните с него дейности тръгнат надолу, това неимоверно се отнася и върху техния кредитор. Нашият толеранс е в това да помогнем на клиенти, които имат шанс да оцелеят финансово. Цените на употребяваните автомобили например паднаха много – за едногодишен автомобил през 2008-2009 г. спрямо цената на новия – в единия случай имахме около 20% спадане на цената, миналата говорихме за 40-45%”, обясни още Маринов.