Спадът в продажбите на нови автомобили продължава да се укротява. За първите осем месеца той е 35.5% на годишна база при 39.5 на сто за периода януари - юли. През август у нас са били купени 1574 леки и лекотоварни автомобили, камиони, автобуси и мотоциклети, което е пето постижение за тази година, по-слабо от юли (1712) и далеч от резултатите пред рекордния юни (1910 сделки). Според данните на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители в България (ААП) за периода януари – август са купени 12 310 нови моторни превозни средства при 19 188 година по-рано. Въпреки спада в продажбите на пазара продължава да се забелязва раздвижване. "Все повече фирми готвят обновяване на парка, като преговарят за покупката на между 20 и 80 автомобила.
Съответно дилърите се надпреварват да предложат възможно най-добри условия", коментира бранд мениджърът за леки коли във "Фолксваген" към "Порше БГ" Деню Бостанджиев. Според него след две години задържане на обновяването на парка то вече е наложително и тази тенденция ще продължи с все по-голяма сила до края на годината.
Междувременно анализ на базираната в Лондон Business Monitor International (BMI), разпространен в началото на септември, прогнозира, че изоставането на продажбите у нас през първите месеци на 2010 г. ще бъде наваксано през втората половина на годината. Подобно мнение наскоро пред "Дневник" изрази и изпълнителният директор на лидера на пазара "Авто юнион" Асен Асенов. Неговата прогноза е, че изоставането на пазара ще бъде сведено до около 20% средно за 2010 г.
В дългосрочен план британските анализатори очакват търсенето на нови автомобили в България да се повиши с около 50% в следващите четири години спрямо 2009 г. Въпреки това обаче няма да се стигне до много повече покупки от предкризисните нива.
Експертите на BMI са категорични, че в следващите години пазарът у нас ще продължава да бъде доминиран от колите втора употреба.По отношение на пазарното присъствие на българския автомобилен пазар за осеммесечието няма изненади. Лидер остава "Тойота" с 1308 продажби (11.06% пазарен дял). "Форд" запазва втората позиция с 1157 сделки (9.78%). "Фолксваген" пък се утвърждава на третата позиция с 961 продажби (8.12% дял).
При автобусите и камионите обаче на българския пазар има нов лидер – "Ивеко", продал 22 автобуса и 140 товарни автомобила. Досегашният водач "Мерцедес" се задоволява с втората позиция с общо 155 бройки. "Пежо" пък е едноличен лидер при мотопедите и мотоциклетите с продадени 114 двуколесни от общо 266 за пазара.
Източник: Dnevnik.bg