Новата екотакса, която предстои да бъде въведена от 1 януари 2007г., цели да се акумулира финансов ресурс за проекти за пречистване на въздуха. Тези средства ще се изразходват от общините, които ще могат да използват парите за подмяна на горивни инсталации на сгради, озеленяване и подмяна на двигателите на превозните средства на градския транспорт. Другата цел е да се осъществи регулация на съотношението между стари и нови автомобили. В същото време продуктовата такса, която се събира за рециклиране на излезли от употреба коли, се увеличава от 80 на 100 лева. По този начин при внос на автомобил от страна извън Европейския съюз собственикът ще трябва да заплати тези две такси още на митницата. В случай, че автомобилът идва от страна от Общността, дължимите екотакси ще се внасят при първата регистрация на автомобила, която по закон трябва да се извърши в 14-дневен срок. Тези налози ще се плащат еднократно и няма да засегнат собствениците на коли, които вече са регистрирани в България. Докато първата такса - продуктовата, е фиксирана на 100 лева, новата екотакса ще зависи от възрастта на автомобила. Най-високи суми ще дължат собствениците на най-старите автомобили, които са по-големи замърсители на въздуха. Минималната екотакса ще бъде в размер на 100 лева, а максималната 250. Според разчетите за стара се приема кола, произведена преди 1992 г. Цифрите не са окончателни, защото промените трябва да бъдат доуточнени и впоследствие да бъдат приети от Министерски съвет. Разчетите са направени на база оценка на необходимите средства за дейности за пречистване на въздуха, обясни Чавдар Георгиев, зам.-министър на околната среда и водите. За 5-годишен период са заложени 100 млн. лева, които се надяваме да бъдат покрити от новия налог, каза още той. В предложенията на екоминистерството не е залегнало разграничение на екотаксата в зависимост от мощността на двигателя на внесения автомобил, въпреки факта, че по-мощните коли замърсяват повече. Според вносителите на автомобили през 2007 година се очаква в България да влязат не по-малко от 50 хил. нови коли и над 200 хил.- стари. Все още се обсъждат облекчени режими за инвалиди и намаление на екотаксата за автомобилите с газова уредба.
Според бизнеса съществува още един проблем, а именно монополът на събираемост на продуктовите такси. От Асоциацията на вносителите на автомобили ще подадат документи до Министерството на околната среда и водите за издаване на лицензи на вносителите на автомобили, които сами да оползотворяват излезлите от употреба автомобили. Според Стефан Хаджиниколов, председател на Управителния съвет на Съюза на вносителите на автомобили в България, автопаркът в България е на възраст от 20 години. Новата екотакса не може да е единствен регулатор за внасянето на стари автомобили, а трябва да се прекрати порочната практика на Годишен технически преглед да минава само талон, а не реален обект. Хаджиниколов апелира също да бъдат оповестени данни за това колко пъти са надвишаяа допустимата норма за съдържание на вредни газове в атмосферата по време на час пик в големите градове.
Източник: Insurance.bg