Най-малко 300 мултифункционални търговски центъра от типа мол ще бъдат изградени в Румъния през следващите три години, пише румънското издание Nine O'clock. Подобно на ситуацията в страни като Полша, Чехия и Унгария, през втората половина на 2007 г. се очаква "бум на моловете" и в румънските градове с население над 150 хил. души. Според Nine O'clock всеки месец в страната ще бъде откриван нов търговски център от този тип. Проучване на DTZ Echinox, компания за финансови и правни услуги, насочени към сектора на имоти, показва, че в момента в Букурещ има общо 143 хил. кв. м съществуващи търговски площи в големи центрове, или 0.07 кв. м на глава от населението. За сравнение във Варшава общата площ е 1,3 млн. кв. м, в Будапеща – 544 хил. кв. м, а в Прага – 456 хил. кв. м.
Изследването посочва още, че още около 600 хил. кв. м площи ще бъдат предложени на пазара в Букурещ през следващите две години. Няколко мола ще бъдат построени в Констанца, където вече са обявени четири проекта. Поне по един ще бъде изграден в Тимишоара, Клуж, Брашов, Яш, Крайова, Орадея, Таргу Муреш, Бакау, Сибиу, Сукава, Фоксани, като размерът на обектите ще зависи от самия град и жизнения стандарт в региона. Според Оана Илиеску, консултант в DTZ Echinox, всички площи в новите обекти може да бъдат отдадени под наем преди датата на откриването им.
„Това обаче не означава непременно, че проектите ще бъдат успешни“, пояснява тя. „Много важни фактори са управлението, качеството на услугите, както и миксът от търговски обекти, който те предлагат.“
Обявените инвестиции в Румъния са значително повече в сравнение с Полша и Унгария, като рекордът се държи от инвестиционните фондове AFI Europe и NCH Capital, които ще инвестират 220 млн. евро в Cotroceni Park - търговски център в Букурещ. Според изданието това е най-големият мол в страната, който се планира в момента и за който се смята, че ще бъде нает на 100% до момента на отварянето му. Въпреки че се очаква той да бъде открит едва през 2008 г., 60% от площите са били заети още в момента на първата копка.
Поради значението на търговските марки в центровете за успеха на целия проект, известни вериги, които наемат по-големи площи, получават отстъпка от 20-25% от цената. От консултантската компания Eurisko коментират, че наемите за по-големи наематели варират между 10 и 20 евро на кв. м, но за по-малките обекти може да стигат и до 120 евро на кв. м. Наемите в центрове извън Букурещ са средно 20-30% по-ниски в сравнение със столицата.
Източник: Investor.bg